|
|
|
"הכל חי" פרויקט בית- ספרי ליחס כלפי בעלי חיים
|
|||||||||
|
15 באפריל 2013, תורגם מערבית
בבית ההארחה שבבית אורן, נערך בימים האחרונים יום עיון למנהלי בתי- ספר ומורים, במטרה להציג פרויקט "הכל חי"
אסמא' ח'אלדי
יום העיון שואף לפיתוח ערכי השמירה על היצורים החיים וההגנה עליהם ומניעת עינוים, ומנחה לנהוג בהם בכבוד ככלל הבריות, בין אם מדובר בבני אדם ובין אם מדובר בבעלי חיים... עיתון פנוראמה פגש מספר משתתפים ביום העיון הנ"ל וקלט את התרשמותם מהפרויקט, וזאת בדעה שישום הפרויקט כבר החל בעשרה בתי-ספר במגזר הערבי, בתקווה שהפרויקט יתרחב ויגיע לבתי- ספר נוספים.
"עיון מחדש במהות הקשרים שלנו עם כלל היצורים" האחראית על פרויקט מעגל החמלה "הכל חי" באזור הצפון, איילה וולנסקי, מספרת לנו על מטרות הפרויקט באומרה: "הפרויקט נועד לתת הזדמנות לתלמידי בתי- הספר ללמוד על הרעיון – וללמד בבית- הספר על ההתפתחות האינטלקטואלית בתחום "הכל חי"; קרי כיבוד כל דבר מסביבנו, אדם מכל דת שהיא; בעלי החיים והצמחים; וקבלת האחר. הפרויקט מציג מחשבות חדשות לפתח יכולות לשינוי המצב, ולנהוג באופן שונה, מנקודת מוצא של כבוד ועיון מחדש בסוגיית הקשרים שלנו עם כל היצורים על פני כדור הארץ שלנו, למעין השגת הטוב לכולם." הגב' וולנסקי הוסיפה לומר: "כל העניין תחילתו במשפחה ובבית- הספר, באמצעות המנהלים והמורים, על-מנת להשלים את השליחות שלהם לעבוד בקבוצות עם התלמידים סביב הנושא לפתח את חשיבתם השכלית דרך המשקפת הזאת."
"העברת הערכים לתלמידים ולחברה שלנו" ואילו מנהל ביה"ס אלבורג' בשפרעם, המחנך עומר ח'אלדי, אמר: "התכנית הזאת מתבצעת זו השנה השנייה ברציפות, והיא זוכה להשלכות חיוביות מאוד על הערכים הלימודיים והחינוכיים, כי כאשר התלמיד לומד את המיומנויות והמדעים והתכנים, הרי שהוא מבחין דרכם כיצד עליו להתנהג עם בעלי החיים. התלמיד צופה במראה של עינוי בעלי החיים, ולומד במקביל כיצד עליו לנהוג עם בעלי החיים בחמלה, מבין מהו חופש, ומיהו האדם החזק ומיהו האדם החלש." המחנך ח'אלדי הוסיף ואמר: "כאשר ברא אלוהים, ישתבח שמו, את העולם, הוא קבע לכל בעל חיים תפקיד, ואנו חייבים לכבד את התפקידים האלה, וללמוד מבעלי החיים השונים מתוך אהדה, ושהערכים האלה יעברו לחברה שלנו – וכך אנו נגיע להגשמת צעד חיובי נוסף בחיינו המעשיים היומיים, דרך הערכים, ולהעברת הערכים האלה לתלמידינו."
"המסר נקלט באופן חיובי" רוזי דעקה, סגנית מנהל ביה"ס צאלח סמור בשפרעם, התייחסה גם היא לעניין באומרה: "לפרויקט הזה ערך רב, והוא מדבר על האהדה לסביבה שלנו, ועל חיזוק הערכים בקרב התלמידים בתחום הזה, במסגרת הפרויקט "הכל חי". הפרויקט עוסק בצורת ההתנהגות עם כל היצורים החיים, ובעלי החיים, החל מהסביבה שלנו, שהיא הסביבה הקרובה, והמשפחה, וכלה במה שרחוק מזה." הגב' דעקה הוסיפה ואמרה: "צוות ביה"ס צאלח סמור עבד בצורה נפלאה והצטיין בפרויקט הזה עם התלמידים במקצוע המדעים, וראוי לציין שבבית ספרנו ישנה פינה ללטוף בעלי חיים, כי אנו דואגים לשלב את הפרויקט בצורה ראויה."
באשר לתגובות התלמידים ושיתוף הפעולה שלהם בפרויקט, אמרה דעקה: "החמלה קיימת באופן יסודי בחברה שלנו. לילדים מותר להתעסק עם הכלב או החתול, ושיניחו את ידם עליהם וילטפו אותם, וסבורה אני שנעשה שינוי בדעה של התלמידים, ומספר גדול מהילדים מסוגלים לגדל סוג מסוים של בעלי חיים, אפילו ללא רשות ההורים, אך הילד יוכל להאכיל את הכלב או החתול בשכונה. אני רואה שהמסר נקלט באופן חיובי."
"הנושא בעיני מוערך כחיובי" השיח' רידאן אלמן, מורה בחטה"ב כּסרא, אשר בכפר סמיע, אמר: "במקצועי אני מלמד את התודעה המונותיאיסטית לפי האמונה הדרוזית. ואנו מצאנו שמבחינה דתית קיים קשר הדוק לעניין, וזאת מתוך סיפורים דתיים מושכים ומעניינים אשר קשרנו אותם בנושא הפרויקט ומעבירים אותם בכתות הלימוד בשילוב עם המקצוע הרלוונטי, וראינו שהיתה לעניין השפעה חזקה, והתעוררה התייחסות גדולה ביחס לבעלי החיים ודרך ההתנהלות אתם, והמאכלים הבריאים והלא בריאים." השיח' רידאן אלמן הוסיף ואמר: "אני מעריך שהנושא הנו חיובי, הפרויקט "הכל חי" חשוב לצורך אופן הטיפול בבעלי החיים, וגם עם הסובבים אותנו."
"פיתוח הערכים ורגשות התלמידים" אסמא' ח'אלדי, מורה בביה"ס אלח'רובייה בשפרעם, גם היא התייחסה לעניין באומרה: "אנו דואגים לקיים את הפרויקט "הכל חי", כי העמותה הזאת שואפת לשמור על החמלה והרחמים ביחס לבעלי החיים. הפרויקט הזה אינו חדש לגבינו, כי אנו התחלנו לקיים אותו החל מהשנה שעברה, ואנו מתייחסים אליו עתה למעין קידום הערכים ופיתוח רגשות התלמידים סביב אופן השמירה על בעלי החיים וצורת ההתנהגות של האדם ביחס לבעלי החיים. כי הרי בעל החיים הנו ייצור בחיים האלה, ואנו כבני אדם רובצת עלינו אחריות בחיים – לבעל החיים מלוא הזכות לחיות, כי הרי הוא נושא נשמה כמונו." הגב' ח'אלדי המשיכה לומר: "הפרויקט הוא פרויקט חינוכי וערכי, וחשוב שהתלמידים יציגו את המיומנות שלהם בנושא ויפתחו בהם את הערכים דרך הסביבה שלנו."
שיח רידן אלמן
איילה וולנסקי
רוזי דעקה
עומר ח'אלדי
|
|||||||||
|
|
|||||||||