|
|
|
כנסים וסדנאות למורים
|
||||||||
|
הכנס הראשון בינואר 1998 קיימו "חי" ומשרד החינוך את הכנס הראשון לחינוך הומאני שנערך אי פעם בישראל, במרכז הקהילתי בלוד ליד שדה התעופה. הכנס של "חי" היה המשכו של כנס מוצלח שערכנו בשנת 1994 תחת הכותרת "מניעת אלימות בחברה באמצעות חינוך" - על הקשר בין אלימות כלפי בעלי חיים לבין אלימות כלפי בני אדם. הכנס היווה את הצעד הראשון בתהליך של פתיחת תוכנית לאימון והכשרת מורים בחינוך הומאני, כך שגם הם בתורם יוכלו להכשיר מורים אחרים בכל רחבי המדינה. משרד החינוך העניק נקודות זכות למורים שהשתתפו בכנס, ומשמעות הדבר הייתה העלאת משכורת. המשרד הסכים גם לשלם את משכורותיהם של מורים שישלימו את תכנית ההכשרה ויוסמכו כמומחים לחינוך הומאני. כיושב ראש הכנס שכרה עמותת "חי" את איי סיקורה מ"המרכז לחיים מלאי חמלה" במדינת מיין, ארגון שמתמחה בחינוך הומאני ובהכשרה לפתרון משברים.
למה חינוך הומאני? ילדים לומדים טוב יותר בעזרת דוגמאות מאשר בעזרת מלים. כאשר מורה מבקש מילדים להיות טובים ורחומים כלפי יצורים חיים אחרים, אבל שלא בכוונה גורם להם לסבול, התלמיד מתעלם מהמלים ומעתיק את ההתנהגות שהוא או היא רואים. המורה שמטיף על טוב לב לאחרים אבל מאפשר לילדים להתאסף סביב כלב ולהפחיד אותו, לדוגמה, או שדורך על חרק בכיתה במקום לפתוח את החלון ולאפשר לחרק להתעופף לחופשי, מעביר לתלמידים שלו או שלה מסר לא נכון. לא מספיק להעביר למורה חומר לחינוך הומאני. יחסו של המורה חשוב בדיוק כמו העבודות שהוא או היא מעבירים. בכנס מפתחים המורים ם הבנה עמוקה כלפי התפיסה שכל בחירה בסגנון חיים עשויה להשפיע בצורה חיובית או שלילית על העולם שלנו – על בעלי חיים, הסביבה ואנשים אחרים. אנחנו מראים למורים כיצד לעזור לתלמידיהם להגיע לבחירה רחומה ורחמנית. התחלנו בתוכנית זו של חינוך הומאני ובהכשרת מורים כדי להבטיח שימוש נכון ויעיל בחומר שניתן להם.
טכניקת ההכשרה בכנס שלנו התבקשו מורים לזהות גורמים (משפחה, חברים, תקשורת) שגיבשו את היחס שלהם כלפי אחרים השונים מהם, כלפי בעלי חיים וכלפי הסביבה. ואחר כך הוצגו בפניהם קלטות וידאו וצילומים שהראו את הבעיות שיצרו בני האדם לבעלי חיים ולסביבה, בעיות שמאיימות על העולם שלנו. הם התבקשו לעצום את עיניהם ולדמות לעצמם איך יראה עולם רחום יותר עבור עצמם ועבור אחרים. ולבסוף הם התבקשו להציג צעדים קטנים שהם מוכנים לנקוט בהם היום כדי ליצור מציאות טובת לב יותר עבור כולם. קוימו תרגילים בהאזנה יעילה יותר ותקשורת טובה יותר עם תלמידים, תוך עידוד חשיבה ביקורתית ופיתוח הכישורים לדיון בנקודות מבט שונות מבלי ליצור עימות. תרגילים אפשרו למשתתפים לחוש בעצמם מה חשים בעלי חיים בנסיבות מלאכותיות שנוצרו על ידי בני אדם עבורם – כשהם נכלאים בכלובים, לדוגמה.
תגובה חיובית תחילה נדהמו המורים כששמעו על הסבל הנרחב והנפוץ של בעלי חיים, ועל הנזק לסביבה שעלול להיגרם על ידי הרגלים יום יומיים שלנו וסגנון החיים שאנחנו בוחרים. הם ראו כיצד הם יכולים להשפיע רבות על הדעות ועל הכיוון בעתיד של מאות אם לא אלפי צעירים אשר יוכלו לשנות את המצב, והם התחילו לספוג ברצון מידע על סגנונות חיים חלופיים ורחומים יותר. ולבסוף קיבלו המורים רעיונות מיוחדים לחינוך הומאני ולטכניקות שיוכלו להשתמש בהן בכתה. התגובה לכנס הניסוי שלנו הייתה חיובית מאד והוכיחה שמורים רבים מעונינים בנושא זה ומוכנים ללמוד עוד עליו. הגענו אל מוחותיהם וליבותיהם של המורים והגברנו מאד את המודעות שלהם לסבל בעלי החיים והתפקיד שבני אדם יכולים למלא בהוספה לסבל זה או הקלה עליו.
כנס שני לחינוך הומאני בגלל התגובה החיובית כל כך ערכה "חי" כנס שני לחינוך הומאני ליד תל אביב ביולי 1999. רבים מהמורים שהשתתפו בכנס הראשון הגיעו להכשרה נוספת.
כנס זה, שנערך בבית ברל בכפר סבא זכה להצלחה כבירה. מבין 80 המורים שהשתתפו בו יותר מ-30 ביקשו להשתתף בשעורי חינוך נוספים ש"חי" תעביר בשנת הלימודים הבאה. הכנס בן שלושת הימים, שכותרתו הייתה "לקראת עולם טוב יותר" עסק בבעיית התפוצצות האוכלוסין של חתולים וכלבים, אחריות בני האדם לבעלי החיים, בעלי חיים במעבדות, חוות תעשייתיות, בעלי חיים בבידור, והשפעת הטיפול שלנו והיחס שלנו כלפי בעלי חיים על הסביבה ועל בריאות האדם. גישת ההוראה הייתה השתתפותית, כולל תרגילים אינטראקטיביים, קלטות וידאו, דיונים ומאמצים לעודד את המורים לקדם חשיבה ביקורתית ובחירה אחראית בקרב תלמידיהם.
"חי" מבקשת להקים קבוצת ליבה של מומחים מיומנים בחינוך הומאני אשר תקים תנועה חזקה שתפיץ ידע זה ואת ההבנה בין מורים אחרים בכל רחבי הארץ. מאמצים אלה בחינוך הומאני עשויים להשיג הרבה, אבל הם יקרים משום שאנחנו צריכים לתרגם ולדובב קלטות וידאו, להדפיס חומר, להטיס מרצים לישראל, לשכור מתורגמנים סימולטניים ועוד.
לא ניתן להגזים בחשיבות ההשפעה על המודעות לבעלי חיים, משום שכל מורה מגיע אל עוד מאות מורים. אנו מתחייבים לזהות ולהכשיר קבוצת ליבה של מורים שיוכלו להפיץ תפיסות אלה ברחבי הארץ.
|
||||||||
|
|
||||||||